ERASMUS

Projekt száma: 2024-1-HU01-KA122-VET-000239570
Projekt címe: Nemzetközi szakmai innováció és kreativitás a fenntarthatóság és környezettudatosság jegyében
Projekt időtartama: 2024.06.01-2025.05.31.
Projekt helyszíne: Portugália
Projekt költségvetése: 73 048,00 euro

Mobilitási programunk célja, hogy iskolánk szakmai ágazatainak fejlődését elősegítse, miközben támogatja a társadalmi készségek, a befogadás, az esélyegyenlőség, a munkaerőpiaci tudatosság és a digitális kompetenciák erősítését. A projekt ösztönzi a tapasztalatcserét, a bevált módszerek megosztását, valamint hozzájárul a korszerű technológiák és innovatív megoldások megismeréséhez. A program során megszerezhető készségek és kompetenciák növelik a tanulók esélyeit a sikeres elhelyezkedésre és boldogulásra az életben.

Mobilitási programunk célja, hogy iskolánk szakmai ágazatainak fejlődését elősegítse, miközben támogatja a társadalmi készségek, a befogadás, az esélyegyenlőség, a munkaerőpiaci tudatosság és a digitális kompetenciák erősítését. A projekt ösztönzi a tapasztalatcserét, a bevált módszerek megosztását, valamint hozzájárul a korszerű technológiák és innovatív megoldások megismeréséhez. A program során megszerezhető készségek és kompetenciák növelik a tanulók esélyeit a sikeres elhelyezkedésre és boldogulásra az életben.

Mobilitási programunk célja, hogy iskolánk szakmai ágazatainak fejlődését elősegítse, miközben támogatja a társadalmi készségek, a befogadás, az esélyegyenlőség, a munkaerőpiaci tudatosság és a digitális kompetenciák erősítését. A projekt ösztönzi a tapasztalatcserét, a bevált módszerek megosztását, valamint hozzájárul a korszerű technológiák és innovatív megoldások megismeréséhez. A program során megszerezhető készségek és kompetenciák növelik a tanulók esélyeit a sikeres elhelyezkedésre és boldogulásra az életben.

Tanulói mobilitás

A projekt keretében 20 tanuló vehetett részt a mobilitási programban. A külföldi gyakorlat célja a résztvevők szakmai ismereteinek bővítése, valamint a gyakorlati készségek és tudás színvonalának fejlesztése volt.

Kertész tanulóink megismerték és elsajátították a mediterrán szőlő-, gyümölcs-, és zöldségtermesztés általános és speciális ápolási munkáit, a mediterrán telepített fajokból álló növénytársítások-kertek, tervezését-gondozását hazai környezetbe való integrálását. Továbbá megismerkedtek a mediterrán agrár kultúrtáj, táji értékek megőrzésének technikáival, farmergazdaság felépítésével, alternatív termelési módokkal.

Fazekas tanulóink megismerték a fazekasságban használatos legfontosabb helyi alapanyagokat, azok fajtáit, tulajdonságait, a helyi díszítési technikákat, a tájegység jellemző motívumait. Az elkészítendő tárgy megtervezését követően alkalmazták a megszerzett ismereteket az elvégzendő munkafolyamatok közben a tárgyalkotásban. A megismert autentikus portugál díszítőtechnikákat alkalmazták munkájuk során. Az üzemben tanulmányozták a piacképes termékek előállítását, a designt, a tárgyak egyedi formáit, esztétikai kialakítását, marketing tevékenységet.

Cukrászsegéd és Keksz és ostyagyártó tanulóink egészséges életmódot követő új egészséges alapanyagokat ismertek meg gyűjtöttek, új szakmai fogásokat tanultak, melyeket hazaérve ki is próbáltak majd bevezették gyártástechnológiai folyamatba. Tanüzemünk termékkínálata bővült, az alapanyagok felhasználásában környezettudatosabb lett, az egészséges életmód trendjét követi, nagy sikert aratva mind a tanulók és pedagógusaink körében.

Bőrdíszműves tanulóink megismerkedhet a portugál bőrdíszművesség hagyományos eljárásaival. Tapasztalatot szereztek a különböző típusú bőrökkel való munkában, valamint korszerű gépek és eszközök használatában Részt vettek bőráruk tervezésében, prototípusok készítésében, bővítve ezzel formatervezési ismereteiket. Megismertek környezettudatos gyártási gyakorlatokat, például bőrmaradékok újrahasznosítását, alternatív vagy természetes anyagok használatát. betekintést nyertek egy üzem működésébe, szervezési folyamataiba.

Nyomtatványfeldolgozó tanulók betekintést nyertek a különféle nyomtatási eljárásokba, utófeldolgozási folyamatokat végeztek, és fejlesztették tudásukat a területen. Bővítették ismereteiket a különféle papírtípusokról, nyomathordozókról és nyomtatási kellékekről Gyakorlatot szereztek különféle nyomdai előkészítő programok használatában. Megtanultak együttműködni idegen nyelvű kollégákkal, rugalmasabban reagálni a kihívásokra. Rálátást kaptak a helyi vizuális kultúrára, grafikai stílusokra. 

Eladó tanulóink megismerték a portugál élelmiszerpiac sajátosságait, helyi termékeket, alapanyagokat, feldolgozott árukat. Gyakorlatot szereztek a polcfeltöltés, árukészlet-ellenőrzés, termékelhelyezés és vevőkiszolgálás napi folyamataiban, valós munkahelyi környezetben. Képet kaptak a portugál vásárlók elvárásairól, vásárlási szokásairól, ünnepi termékekről, gasztronómiai különlegességekről. Megtanulták a pénztárgépek, vonalkód-leolvasók és fizetési rendszerek használatát , betekintést nyertek az e-kereskedelem folyamtába.

A projekttevékenység több területen is kedvező változást hozott.

Szakmai tapasztalat:

A külföldi gyakorlat során végzett munka hozzájárult a tanulók kulcskompetenciáinak fejlődéséhez. Erősödött felelősségtudatuk, együttműködési képességük és problémamegoldó gondolkodásuk. Magabiztosabbá váltak az önálló döntéshozatalban, és a megszerzett szakmai ismereteket képesek lesznek hazai környezetben, tanulmányaik során is hasznosítani.

Nyelvtudás:

A résztvevők nemzetközi környezetben fejlesztették idegennyelvi készségeiket, különösen az angol szakmai szókincsüket. A mobilitás során egy olyan közegben kommunikáltak, ahol az angol nyelv közvetítő nyelvként szolgál minden fél számára, ezáltal fejlődött a tanulók alkalmazkodóképessége és kommunikációs készsége is.

Kulturális kompetencia:

A program lehetőséget nyújt a portugál – és tágabb értelemben az európai – kultúra megismerésére. A tanulók nyitottabbá váltak más nemzetek értékei iránt, elfogadóbb hozzáállást sajátítottak el. Hazatérve élményeiket és tapasztalataikat megosztották társaikkal, ezáltal közösségi szinten is erősítették az európai identitástudatot.

Személyiségfejlődés:

A külföldi tapasztalat hozzájárult az önismeret és az önértékelés fejlődéséhez. A tanulók önállóbbá, magabiztosabbá váltak, pozitív irányban váltott önképük és attitűdjük.

Munkatársi mobilitás

A projekt keretében 4 szakoktató kolléga mélyíthette el ismeretit. A munkatársaink megismerkedtek korszerű digitális tananyagtartalmak bevezetésének lehetőségeivel az egyes szakmai területeken, az inklúzió szerepével a szakképzésben és a munkaerő-piacon. A munkatársak továbbá foglalkoztak az EU oktatási stratégiai céljaival (LLL, e-learning, digitális kompetenciák, fenntarthatóság, innovatív és tanulóközpontú módszerek, határokon átnyúló tanulási lehetőségek. Job-shadowingeken vettek részt cégeknél, képző intézményeknél, törekedtek jó gyakorlatok, tanulóközpontú pedagógiai módszerek adaptációjára.